А ти спазваш ли правилата?

Много често ми се случва докато чакам на светофара на червено и няма автомобили в едната лента, или пък автомобилите са още далеч, край мен да минават поне няколко човека, да спират по средата на платното или пък да притичват пред автомобила, чийто шофьор сигурно прави доста неласкави забележки по техен адрес. От няколко години насам никога не съм си позволявала да пресичам на червено. Всъщност и преди това не си позволявах, но веднъж пресякох на светофара до Морската градина, тъй като не се виждаха никакви коли в радиус доста метри, а освен това този светофар ми се вижда доста безмислен. Въпросът е там, че отсреща стояха баба и малко момиченце, което също искаше да пресича вече, но баба му каза „Не може сега, червено е.“. А момиченцето отвърна – „Ами какичката защо може?“. Ето защо от тогава предпочитам да давам добър пример.

Не обичам да правя генерални изводи от рода на „българите са …“, но струва ми се, че е направо доказан факт, че българите имат ясно изразен афинитет към нарушаване на правилата. У нас не се смята, че те улесняват живота ни, а че са „само за балъците“. Дори, често се гледа на хората от други националности с лека насмешка, и даже презрение, за това че спазват правилата, че са „праволинейни“ и едва ли не „коне с капаци“.

Нарушенията важат в еднаква степен за каквато и сфера да се сетиш – правилата за обществен ред, правилата за движение, правилата за правопис, правилата на работното място и още мнооого други… „Айде бе някакви си там ще ми казват какво да правя и как да си живея живота, аз си знам най-добре“ е дежурната реплика. Или пък нещо от рода на „Ми другите като нарушават и аз ще нарушавам, няма да оставя да ме правят на балък, я“. Най-демотивиращото от всичко е, че дори някой да има желание да бъде примерен, ще се намерят поне петима, които пред очите му да се направят на три и половина и никой да не им каже и копче.

В крайна сметка все още не мога да си отговоря конкретно на въпроса дали проблемът е в манталитета или просто няма кой да санкционира и затова всеки си прави каквото иска. Въпреки че доста чужденци си позволяват в България да правят неща, за които не биха си и помислили в родните държави, все ми се струва, че тези хора просто имат съвсем различен начин на мислене…
Един коментар to “А ти спазваш ли правилата?”

  1. BORIME4KA Says:

    Проблемът е в манталитета и в това, че трудно свикваме с правилата… Затова сме и толкова изобретателни, особено ако става въпрос за т. нар. workarounds, независимо в коя област от живота визираме…
    Що се отнася до мен, с колата винаги си спазвам светлините (е, имам няколко „тъмно жълти“ пресичания, но бяха по-безопасни от рязко спиране). Когато съм пешеходец обаче, бързам и виждам, че кръстовището е пусто в радиус 100-200 метра – ами пресичам си като пич на червено… между другото, правят го и в Англия, Германия и Холандия…

Вашият коментар

